Saturday, February 21, 2009

PEMBENTUKAN IDEA


IDEA merupakan keupayaan pemikiran seseorang pengkarya yang membabitkan kesedaran, sensitiviti kepekaan individu tersebut. Idea terhasil dari aspirasi, pemikiran, pergerakan dan imaginasi seseorang. Dari idea boleh menghasilkan karya dan meluahkan perasaan serta hasrat yang diimpikan melalui hasil karya yang dihasilkan.

AHMAD HAFIZUDDIN ZAINALABIDIN
(6 RENDAH ETIKA - MSAB)
17 SEPTEMBER, 2008
PEMBENTUKAN IDEA boleh didapati melalui media massa. Terdapat 2 jenis media massa iaitu media cetak dan media elektornik. Media cetak merupakan alat atau saluran komunikasi yang berupa bahan cetakan atau terbitan seperti surat khabar, majalah dan lain-lain. Media elektronik pula merupakan alat atau saluran komunikasi yang menggunakan alat-alat elektronik moden seperti radio, televisyen dan lain-lain.
LOW BEE SIAN
(6 RENDAH ETIKA - MSAB)
19 SEPTEMBER, 2008
Kekuatan sesuatu pembentukan idea wajar mempunyai hubungan yang erat dan mantap dalam penghasilan karya disamping media atau teknik yang digunakan. Karya yang menarik memerlukan perancangan dan tujuan karya itu dihasilkan dan menyampaikan sesuatu keinginan mengikut tema yang dipilih.
YING YING
(6 RENDAH ETIKA - MSAB)
19 SEPTEMBER, 2008